Voor menig top chef of gerenomeerd restaurant is het behalen van een Michelin ster een ware droom die in vervulling zal komen. Want eerlijk is eerlijk, dit is in gastronomie toch wel het ultieme. Voor een restaurant bestaat er eigenlijk geen betere blijk van waardering dat het verkrijgen van 1 of het liefst natuurlijk meerdere Michelin sterren. Daarnaast zal dit altijd weer volk trekken wat jouw restaurant graag wil komen bezoeken.
Historie van de Michelin ster
Al tijden terug was de Michelin gids een begrip in Frankrijk. Langzaamaan werd deze dat ook in de omliggende landen. Deze gids was bedoeld voor mensen onderweg die vaak op de snelweg te vinden waren. De gidsen waren er in allerlei soorten en maten. Sommige vertelden wat over de omgeving en hotels en restaurants aldaar of over de route. Vooral het gedeelte over restaurants was populair omdat de beoordelingen niet zomaar aan iedereen werden gegeven. Om een vermelding in de gids te krijgen moest je van goede huizen komen en dit is nog steeds zo. Niet iedereen heeft immers voldoende in huis om de gids te halen.
Michelin sterren in Nederland
In ons land zijn er een aantal restaurants die het tot de Michelin gids hebben weten te schoppen. Daarbij mag vermeld worden dat sommige van hen het al jarenlang vol houden aan de top wat een extra vermelding verdient. Het is immers relatief anders om de top te halen dan daar te blijven. Het tweede vergt nog vee meer klasse en doorzettingsvermogen. Maar de restaurants in de lijst doen het prima en hebben hun plekje daarom meer dan verdiend. Momenteel zijn er alleen al in Nederland meer dan 100 restaurants die het voor elkaar hebben gekregen om een Michelin ster te vergaren. Allemaal blinken zij uit met een geweldige bediening en heerlijke keuken.
Of je nu een echte fijnproever bent of juist helemaal niet. Het is altijd leuk om in een restaurant te gaan eten wat een Michelin ster heeft. Je zult al snel merken dat het anders is dan de meeste horeca belevingen die je tot dan toe hebt meegemaakt. Alles draait er hier namelijk om de gasten het zoveel mogelijk naar de zin te maken. Dit merk je terug in de smaak en de manier waarop je behandeld wordt.